Bevaring 2013

Museenes rolle i samfunnet har endret seg mye de siste tiårene og det stilles nye krav til ansattes kompetanse på stadig flere områder.  Mangfold, dialog og tilgjengelighet til samlingene er viktige stikkord for denne endringen, og samtidig skal formidling, forvaltning og forskning profesjonaliseres.

«Museenes samlinger skal sikres og bevares best mulig for ettertiden og gjøres tilgjengelig for publikum og for forskning»  (St.mld 49, 10.2).  Museene har et ansvar for å ha tilfredsstillende kontroll over samlingene sine og for å sikre at samlingenes oppbevaringsforhold optimaliseres i forhold til klima, lys, vannskader, renhold, håndtering, brann- og tyverisikring, og konservering.

Museene står ovenfor store restanser og vil i større og større grad bli nødt til å prioritere bevaring innenfor eksisterende rammer. Det er derfor nødvendig å løfte frem en mer generell og pragmatisk bevarings-tankegang, med fokus på godt nok løsninger for store deler av samlingene og at optimale forhold blir forbehold en prioritert del av samlingen.

Samtidig er det viktig at bevaring ikke marginaliseres og blir en isolert del av museenes virksomhet. Bevaring står i tett relasjon til både forskning og formidling.  Hvilket materiale bevares og til hvilken hensikt? I møtet mellom bevaring og tilgjengeliggjøring opplever man ofte en konflikt mellom det å bevare for evigheten og det og formidle i nuet. Å se bevaring i relasjon til tilgang og bruk vil derfor bli sentralt.

En generell kompetanseheving av personalet som til daglig håndterer samlingene vil i stor grad kunne bidra til å heve forståelsen for og viktigheten av bevaring, samtidig som bevaring settes inn i en sammenheng til museenes samfunnsrolle og krav til mobilitet og tilgjengeliggjøring av samlingene.

Hva er best mulig bevaring og hva er godt nok i 2013?

Læringsmål

Kursdeltakerne skal i løpet av modulen ha kjennskap til:

•          Gjenkjenne bevaringsutfordringene museet står ovenfor.  Fokus på risikovurderinger og når klimaet blir noe man må bekymre seg for?

•          Hvordan identifisere skade – hva skal man se etter?

•          Prioritere og velge hvilke utfordringer som må takles først.

•          Risikoreduksjon

•          Hva bør håndteres først og hvor mye vil tiltakene hjelpe?

•          Kostnad versus nytte – hvor mye kan gjøres for lite? Håndtering av de store overgripende utfordringene, men med de enkle grepene først. Definere akseptable trusselnivåer.

•          Når skal man søke hjelp? Hvilke spørsmål bør stilles, hvilke svar kan man forvente å få? Styrke bestillerkompetansen i museene i henhold til å motta riktig råd, bestille aktiv konservering og hvor man kan henvende seg.

 

Info om workshopene

Onsdagens workshop bevaring i magasin, holdes i tilknytning til et av Sverresborg Trøndelag Folkemuseums magasiner.

Torsdagens workshop bevaring i utstilling holdes på Rockheim.

Forarbeid

Kursdeltagerne skal i forkant av kurset sette seg inn i museets planverk og strategier innenfor bevaring. Relevante planer er for eksempel: innsamling, katalog, bevaring, sikring eller forskning.

I tillegg ber vi deltagerne om å undersøke følgende:

•          Hva er de mest sentrale gjenstandene/samlingene ved museet?

•          Forsøk å se samlingene i relasjon til nasjonal, regional og lokal betydning/verdi. Gjerne også i et internasjonalt perspektiv.

•          Hvilke tiltak er gjennomført eller ønskes gjennomført innenfor bevaring og sikring i ditt museum?

•          Hvilke tiltak er gjennomført eller ønskes gjennomført i forbindelse med tilgang til samlingene og/eller generell samlingsmobilitet: hvilke muligheter og begrensninger ser du i forhold til tilgang, bruk og samlingsmobilitet?

•          Tenk gjennom konkrete tilfeller, ta gjerne med bilder av samlinger, gjenstander eller forhold som kan illustrere utfordringer, aktuelle diskusjoner, løsninger eller ambisjoner. Dette er materiale som kan benyttes i produksjon av postere.

Undersøkelsen er tenkt som en bevisstgjøringsprosess i forkant av kurset. Hvorvidt workshopene kommer til å gå konkret inn på de ulike eksemplene er ikke sikkert. Dette kan være et diskusjonsgrunnlag i forhold til temaene kursdeltagerne skal gjennom og for å fremheve ambisjoner, utfordringer og eventuelle fremtidige løsninger.

Ta gjerne en intern diskusjon rundt temaene med dine kollegaer!

Legg igjen en kommentar